Mot naturen igjen
Stolte setuationer:
Ingrid Toogood Hovland, Lars Korff Lofthus, Harald Fenn, Patrik Entian og Bente Louise Aas
Maiken Winum, Stavanger Aftenblad 2015
Stolte setuationer
Nei, det er ingen skrivefeil i utstillingstittelen. Sitatet er derimot hentet fra et brev den store, norske landskapsmaleren I. C. Dahl sendte fra København i 1818, hvor han påpekte det fordelaktige ved Norges natur. Snart 200 år senere forsøker fem kunstnere å finne ut om, og eventuelt hvordan, maleriet «fortsatt kan være med på å forme og definere et norsk representasjonslandskap».
Uromantisk?
Resultatet varierer i både uttrykk og tilnærming. Her er alt fra de uunngåelige fjellformasjonene i stort format til Bente Louise Aas små utsnitt av landskap med heisekraner og bygninger. Litt gran, litt bunad og mye himmel. Blant annet.
Med overdrevent bratte fjell og dype daler i et naivistisk uttrykk som har klare referanser til Nikolai Astrup, balanserer Lars Korff Lofthus mellom å parodiere og romantisere det norske landskapsmaleriet. Dette gjør han med stort hell. Det samme kan sies om Harald Fenns dramatiske skydekke bak monokrome vertikale fargefelt, hvor himmelen nærmest beveger seg bak feltene. Det storslåtte er til stede, men romantikken uteblir, heldigvis.
Men mest interessant er Ingrid Toogood Hovlands Morgen I og Morgen II hvor hun har gjengitt noe som ligner strimlene etter et opprevet polaroidfotografi. Som utdrag fra et landskap eller minner fra et liv, kan man forestille seg at mennesker i dobbelt forstand har blitt revet bort imens bakgrunnen, altså landskapet, er blitt beholdt og fort-setter å bestå.
Noen forherligelse av det norske landskapet er nesten ikke å spore i utstillingen. Det finnes tvilstilfeller, særlig i Patrik Entians arbeider. Denne tvilen bør komme verkene til gode, og kan med fordel leses som en ytterst bevisst ironisering over det klisjéfylte.